2
1 Terug naar start pagina Nieuws Activiteiten Contact


Ander beeld, ander nieuws

Naarmate de desktop in de werkkamer plaatsmaakt voor de laptop in de woonkamer wordt de invloed van internet in ons dagelijks leven groter. Je ziet steeds meer laptops op schoot terwijl de televisie ook aanstaat. Hierdoor zijn we minder overgeleverd aan de keuzes die de tv-bazen voor ons maken, kiezen we meer zelf en regisseren we onze eigen programma’s. Internet betekent meer vrijheid voor het individu en minder institutionele controle.
       Over hoe internet ons leven verandert, sprak vorige week John Knieriem, directeur Intermax en voorzitter van de Ondernemerstafel van de Haagse Sociëteit De Witte, tijdens een bijeenkomst van het Economen Forum in de Sociëteit Meisjeshuis in Delft. Interessant was de veranderende rol van de media en reclame.
       Ik herinnerde mij van een paar jaar geleden dat een bedrijf, waar ik manager was, een grote reclamecampagne voerde om gekwalificeerde mensen te werven. Advertenties in landelijke dagbladen en radiospotjes leverden slechts één kandidaat op, die bovendien verkeerd had gesolliciteerd. Internet, schetste Knieriem, levert oneindig nog te ontdekken nieuwe mogelijkheden.
       Een onderwerp was de terugkeer van word-of-mouth principes. Gebruikers plaatsen hun ervaringen op internet en zo ontstaat een levendig, realistisch beeld van een dienst of een product. Een mooie toevoeging. Maar op korte termijn en bij weinig reacties kan een verkeerd beeld ontstaan. Daarnaast kunnen de reacties gemanipuleerd zijn. Hier geldt ook de wet van grote getallen.
       Een bewijs daarvan was ons bezoek aan een restaurant in Rotterdam. Een vriend trakteerde op een diner en had op internet een restaurant met positieve gebruikerservaringen gekozen. Al bij binnenkomst bleek dat beeld absoluut niet te kloppen.
       Dit ene geval is nog geen bewijs dat deze vorm van informatie niet werkt. Hoe meer mensen hun ervaringen plaatsen hoe betrouwbaarder dit systeem wordt. Toch blijft wat mij betreft er altijd ruimte voor Michelinsterren en culinaire recensies in kwaliteitskranten en op sites.
       We spraken in de Sociëteit Meisjeshuis ook over de authenticiteit, snelheid en correctheid van berichtgeving door individuen ten opzichte van de logge, schijnbaar betrouwbare berichtgeving van de institutionele media. Een voorbeeld van goede en snelle berichten afkomstig van burgers, zijn de beelden van de brand in TU Delft. Op tv werd zelfs opgeroepen deze amateurbeelden te zenden naar de redactie. Nieuws gemaakt met gsm en kleine videocamera door amateurs heeft een zeer groot bereik. Je hebt op deze manier journalisten die overal aanwezig zijn, zoals bij de natuurramp in Birma of de onrust in Tibet

2

Recent is een boek uitgegeven door een Nederlandse fotograaf met beelden die zijn gemaakt door Irakezen met hun gsm. Journalisten zou dit nooit zijn gelukt. Niet alleen omdat Irak nu te gevaarlijk is, maar ook zou hun aanwezigheid de sfeer hebben beïnvloed.
       Toch sluit dit voor mij de meerwaarde van professionele journalisten niet uit. Zij maken van dit soort beelden een verhaal. Anders blijven het opnamen van een los moment, terwijl een journalist beelden betekenis geeft. Een goede journalist probeert nieuws van verschillende kanten te belichten en hij is meer dan een papegaai.
       Bij de oude media bestaat een verschil in kwaliteit. Als ik betrouwbaar economisch nieuws wil, lees en beluister ik serieuze — financiële — dagbladen en radiostations, of kijk ik naar de NOS. Is er echt internationaal iets aan de hand, volg ik ook buitenlandse zenders én sites om een beeld van de situatie te krijgen.
       Internet, gsm en alle nieuwe vormen van communicatie verrijken onze kijk op de wereld. Het is een aanvulling op de bestaande mogelijkheden. Een goede journalist maakt er graag gebruik van en een luie journalist knipt en plakt en maakt er iets leuks of spannends van. Internet is een middel dat een vakman helpt om veel meer te kunnen bereiken en beter te werken.

Navid Otaredian is directeur van Advexis en verbonden aan managementcentrum De Baak.