2
1 Terug naar start pagina Nieuws Activiteiten Contact

 

Kies als starter voor een goed advies

Startende ondernemers die ik begeleid, kunnen zo heerlijk hartstochtelijk praten over hun nieuwe plannen. Vaak hebben zij jaren gewerkt voor een baas en weinig gehoor gekregen om hun ideeën over nieuwe producten en processen onder de aandacht te brengen. Zij raakten gefrustreerd doordat er weinig tijd werd vrijgemaakt voor een serieus gesprek en er geen ruimte was voor experiment.
       Gelukkig zie ik de laatste tijd bij innovatieve bedrijven steeds meer aandacht voor ‘intern ondernemerschap’. Dit systeem combineert de vrijheid van ondernemerschap met de voordelen van een grote gevestigde onderneming. Want zekerheden bieden ook voordelen. Ik vind hét pluspunt van een geoliede organisatie dat je niet zelf alles hoeft op te lossen en in de gaten te houden. Je kunt je concentreren op innovatie en je eigen projecten.
       Als men besluit om een eigen onderneming op te zetten, dan is het belangrijk dat je weet wat je gaat doen. Dat klinkt heel logisch, maar vaak gaat het mis. Een goed idee is een voorwaarde, maar daarmee is er nog géén onderneming. Een gedegen plan, marketing, financiering — bij al deze beslissingen zijn informatie en advies cruciaal. Dat wordt vaak onderschat. Verkeerd advies is een van de belangrijkste redenen voor enorme problemen van een startende onderneming. Ook bij het bepalen van de juiste bedrijfsvorm gaat het te vaak fout.
       Onlangs ontmoette ik een groep dames die samen een onderneming wilden starten. Ze hebben interessante producten en mooi presentatiemateriaal ontwikkeld. Als goede vrienden wilden ze alles samen doen. Maar hun begeleider adviseerde om een bedrijf te starten met slechts één van hen als contactpersoon. Het argument was dat het niet mogelijk is om samen een bedrijf te hebben. Deze vrouwen hebben het advies opgevolgd en eentje van de groep heeft het bedrijfje gestart. De constructie was dat één persoon directeur werd en de rest als medewerkers voor haar moest gaan werken. En ja hoor, daarmee begonnen de problemen. De directeur weigerde om het terug te draaien, de anderen hadden het gevoel bestolen te zijn. Een mooie vriendschap én een kansrijke onderneming dreigden te sneuvelen.
       Eén bezoekje aan de Kamer van Koophandel (KvK), juist advies en enkele goede gesprekken hebben er vervolgens voor gezorgd dat de vriendschap is hersteld en zij nu aan de herstart van hun onderneming werken. Wat nu blijkt, is dat zij in de fase van hoogoplopende onderlinge spanningen nog andere mensen om advies hadden gevraagd en nóg slechter advies kregen.

1

 Ik hoorde van hen welke onzin er was verkocht. Bijvoorbeeld dat je geen vier vennoten mag hebben. Of dat de beste bedrijfsvorm een coöperatie is. Hoe onverantwoord kunnen adviseurs zijn en hoe snel geloven startende ondernemers vrienden en collega’s.
       Dat is natuurlijk niet zo vreemd. De dames zijn gedreven. Marketing en verkoop gaan goed. Juridische zaken zijn echter niet hun sterkste kant en daarom vragen ze advies aan mensen die ze vertrouwen. Het lijkt onschuldig en effectief, maar het tegendeel is waar. Het is altijd goed om veel advies in te winnen om de zaak van verschillende kanten te zien. Maar wélke adviseur je kiest, is het allerbelangrijkste.
       De KvK staat al een tijdje onder druk. Van gevestigde ondernemingen hoor ik de kritiek dat de kamer alleen nuttig is om je bedrijf in te schrijven en daarmee houdt het verder op. De laatste jaren zie ik dat de KvK ook de taak van informatievoorziening en advies op zich neemt. De drempel ervaar ik als heel laag, de adviseurs zijn deskundig en klanten worden op een vriendelijke en professionele manier geholpen. De diensten zijn gratis. Mocht je meer tijd of specifieker advies nodig hebben, dan kun je een beroep doen op adviseurs die tegen een zeer laag tarief tijd voor je vrijmaken. Tegen startende ondernemers die het nog niet weten of willen geloven zeg ik met een gerust hart: ga eerst even langs de Kamer van Koophandel.

Navid Otaredian is directeur van Advexis en verbonden aan managementcentrum de Baak.