Natuurlijk volg ik, net als iedereen, al weken elke dag lijdzaam en vol verbijstering het nieuws over de dalende beurskoersen over de hele wereld. Ik lees beschouwingen over grove weeffouten in het kapitalistische systeem, maar toch weet ik niet precies wat het is. Maar toen ik opeens binnen twee weken bij mijn bank tientallen duizenden euro’s minder aan hypotheek kon vragen, kwam de valutacrisis opeens dichter bij dan ik had kunnen vermoeden..
Als leek voel ik al langer dat er iets mis is. De koersen en beursnieuws is nooit mijn hobby geweest. Nooit gedacht ook daar geld mee te willen verdienen. Wat daarbij meespeelt is dat ik geen behoorlijke kennis of startkapitaal bezit. Mijn werk is bovendien zo gevarieerd dat ik me geen zorgen maak over de toekomst. De optimist in mij zegt ook dat er in slechte tijden het juist belangrijker is om nieuwe wegen in te slaan.
Maar de hogere rente voor een hypotheek, het strenge beleid van de bank binnen amper twee weken maakte mij wel wakker. De gevolgen zullen zichtbaarder en voelbaar voor iedereen worden. Reden om wakker en gezond te blijven, en te innoveren. Deze sociale en maatschappelijke vraagstukken bewijzen dat innovaties niet beperkt kunnen blijven tot bedrijven, fabrieken en onze producten. We moeten ook maatschappelijk innoveren.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dat doen. In het klein is er de weekendschool. Deze school - IMC Weekend School - werd tien geleden geboren. Het wordt nota bene vanaf de start gefinancierd door het Amsterdamse handelshuis IMC, waaraan de school ook de naam ontleend. De opzet is dat gemotiveerde kinderen uit achterstandswijken 3 jaar in het weekend extra lessen krijgen van professionals die met plezier hun werk doen en hun ervaring en kennis graag overbrengen op deze kinderen. Doel is jongeren steunen bij het verruimen van perspectieven, het versterken van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van hun talenten. Andere steden hebben het idee overgenomen.
Elke vestiging heeft een eigen netwerk van sponsors, gastdocenten en vrijwilligers. Wie daar ooit les heeft gegeven, vertelt razend enthousiast over de spontaniteit en leergierigheid van deze, voornamelijk, allochtone kinderen. |
Het Financieele Dagblad
1 november 2008 |
|
Ik sprak onlangs de directeur. Volgens hem sponsoren veel grote bedrijven de school maar maken daar bewust geen reclame voor. Het gaat hun, behalve om hulp, ook om de ontwikkeling van eigen mensen en daarmee positieve invloed binnen het bedrijf .
Juist nu is het belangrijk dat projecten zoals de weekendschool door blijven gaan. Het is ook de vraag of dat lukt. Want hoe lang financier je maatschappelijk innovatieve projecten? Er komt altijd een moment dat de overheid moet meedoen. Er is gelukkig een tendens dat bedrijven zich steeds meer binden aan dit soort initiatieven.
Sinds de start van mijn eigen bedrijf zijn de deuren opengegaan voor allerlei initiatieven. We hebben ondermeer meegewerkt aan projecten Aan Huis Gebonden van De Arme kant van Zuid-Holland, Onbenut Talent en geholpen aan Banen Offensief. We waren beschikbaar voor Kunsthuis en diverse taal- en computercursussen. We hebben huis geboden aan activiteiten naar aanleiding van de aardbeving in het Iraanse Bam.
Ik noem dit om aan te geven wat er op dit gebied allemaal te doen valt. En de bron hiervan is de Internationale Business Club geweest. Dáár is het ontplooid.
Er moeten meer maatschappelijk innovatieve projecten komen. Het mes snijdt dan aan beide kanten. Bedrijven woerden er wijzer en rijker van. En mensen die meehelpen aan projecten verrijken hun blik op de samenleving. Op dergelijke mensen kun je bouwen. We hebben ze straks hard nodig om sterker uit deze financiële crisis te komen.
" Navid Otaredian is directeur van AdveXis en verbonden aan managementcentrum De Baak"
|