Supersnel netwerken voor bedrijven
NAVID OTAREDIAN
financiele Dagblad |
|
Speeddating is voor jongeren een ludieke manier om snel een match te maken met een potentiële partner. Het kan in twee minuten klikken en het begin zijn van een serieuze liefdesrelatie. Dat deze methode ook wordt gebruikt in het bedrijfsleven, maar dan met een ander doel, heb ik onlangs meegemaakt. Het werd aangewend om ondernemerschap onder grote groepen te stimuleren.
Na jaren zelfstandig in eigen regio’s te hebben genetwerkt, was het vorige week eindelijk zover. Drie multiculturele businessclubs uit Den Haag, Delft en Rotterdam hebben hun netwerken aan elkaar verbonden. Tijdens een speciale bijeenkomst op de hogeschool InHolland in Den Haag kwamen 150 ondernemers bij elkaar om nieuwe kansen te creëren.
Deze clubs hebben allemaal ten doel om het ondernemerschap in de regio te bevorderen. Het ontstaan ervan is wel verschillend. VBM Business Club is vooral een initiatief geweest van vooruitstrevende politici en grote bedrijven en instellingen in Den Haag. De voorzitter ervan was tot voor kort de Haagse wethouder van Economie. Het heeft een goede uitwerking gehad en is overgenomen door veel bedrijven. IBC Netwerk (Delft) is het initiatief van een ondernemer geweest, mede ook vanuit de behoefte om internationale contacten tot stand te brengen. Alle clubs genieten steun van de gevestigde ondernemersverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW.
Tijdens de bijeenkomst vertelden de voorzitter van de Haagse club, de burgemeester van Delft en een vertegenwoordiger van het ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Rotterdam hoe ze in deze drie steden druk zijn met het aanjagen van (jong en multicultureel) ondernemerschap.
En toen werd het spannend: matchmaking in een paar minuten. De gasten uit Delft en Rotterdam kregen witte badges opgespeld en de leden van Den Haag een gele badge. In de klaslokalen van de hogeschool namen de mensen met een witte badge plaats achter de tafels. Vervolgens kwamen de mensen met een gele badge tegenover hen te zitten. Slechts drie minuten kreeg iedereen de tijd om met elkaar kennis te maken. Het begon meestal met een korte introductie: wie je bent, wat je wilt en voor welk bedrijf je werkt. Het ging meteen in de richting van wat je voor elkaar zou kunnen betekenen.
|
Na tweeënhalve minuut werd er op een toeter geblazen om aan te geven dat de tijd bijna om was en er nog dertig seconden restten om tot zaken te komen. Dan moest iedereen van partner veranderen. Alle ‘gele’ mensen moesten een plek opschuiven en zo ontstond weer een nieuwe date.
Het was verrassend. Je wist niet voor wie je kwam te zitten. Soms paste het totaal niet, soms knetterde het contact ervan af. Soms leidde het later tot nadere kennismaking. We hebben op deze manier met zes bedrijven kennisgemaakt. Daarna was er gelegenheid om te genieten van hapjes en drankjes en om op de traditionele manier te netwerken. Veel aanwezigen grepen de kans aan om met de bedrijven die ze gesproken hadden verder te praten. Eén ding staat vast. Het was zo goed, leuk en nuttig dat we het op 23 mei gaan herhalen. IBC Netwerk heeft de VBM Business club uitgenodigd om dan te gast te zijn bij hun bijeenkomst bij de ING Bank te Delft. Beide clubs hebben het gevoel dat ze samen méér kunnen bereiken. ING bank presenteert op die dag zijn speciale producten voor startende en allochtone bedrijven. Management Centrum De Baak toont een aantal programma’s voor ondernemers. Er zijn nu al veel aanmeldingen. Het belooft een prachtige, positieve bijeenkomst te worden. Speeddating is investeren in elkaars toekomst, op een ludieke manier maar met een serieuze bedoeling. En niet alleen ik heb er heel erg van genoten.
Navid Otaredian heeft een ingenieursbureau, is directeur van reïntegratiebedrijf Advexis voor hoogopgeleide allochtonen, oprichter van twee businessclubs die ondernemerschap onder allochtonen bevorderen en Nederlandse bedrijven helpen in het buitenland, verbonden aan De Baak Management en bestuurslid MKB-Delft. |
|